Taman hati yang dulunya berseri dikelilingi bunga mewangi, kini semakin kering, semakin layu, semakin mati... tiada gunanya mentari bersinar jika duri berhutan, tiada gunanya air mengalir jika rumput mengemis.. dan apabila bah melanda, rosaklah segalanya... Namun mungkinkah pelangi berseri di sebalik gunung yang sunyi??

Selasa, 27 April 2010

pejamkan mata by ronnie...ost 9 september

Kupejamkan mata
Kau hadir di sisi
Ku hulurkan tangan
Kau sambut dengan kasih
Tenangkanlah hatimu
Agar bisa ku senyum
Pejamkanlah matamu
Jika rindukan wajahku…
Ku pejamkan mata
Kau hadir d sisi
Bisik mesra darimu
Menyemai kasihku
Agar bisa ku senyum
Pejamkanlah matamu
Ku pasti di sisi
Untuk dikau kasih
Ku curahkan cinta suci
Yang tak mungkin terpadam
Akan terus membara
Bahagiakan dirimu
D saat ku tersenyum
Pejamkanlah matamu
Jika rindukan wajahku
Janjiku kepadamu
Aku pasti d sisi…

Sabtu, 24 April 2010

lelaki...

aku ade satu cerita yg aku rase aku nak sangat luahkan....
cerita pasal sorang kawan yang aku sgt sayang...kira bff la....
aku taw hdup dia pnuh dgn masalah..tp dia sama skali bkn pelajar atau manusia atau kawan yang bermasalah..dia sgt baik..
aku taw even dia ske berterus trang...bagi pandangan aku, dia ckup dgn kyakinan diri...
dia mampu bwat ape je amanah yg dberi kt dia...dia x ksah..dia x nmpak macam byk masalah..happy go lucky...amat jarang nk tgk dia sdih, nanges...
dulu hdup dia pnuh dgn glak ketawa tapi skarang aku rasa dia sntiase sdih, nanges...
knp....
sbb sorang LELAKI yang zalim, yang dalam hatinya xda nilai manusia..
yg jiwanya xde belas kasihan pada manusia lain yang bergelar wanita tu...
tapi jgn salah anggap...lelaki tu bukan sapa2 kawan aku tu...
dia cuma sorang lelaki yang boleh dkatakan manusia yang slalu nk tgk kawan aku ni menangis, tertekan, hilang keyakinan diri..
aku sgt benci dia....
aku rase kalau skang ni dia ade dpan aku da lame aku hambur segala sumpah seranah n maki hamun depan muka dia...
bia dia rase macamane sakitnya hati bila org lukakan hati kita...
tp tu pn kalu dia msih ade hati...sbb aku rase dia da tkar hati dia dgn hati lembu...
hati yg xda prasaan...sesuka hati nk wt ape...
aku janji..kalau smpai kawan aku wt apa2 yg bleh membahayakan diri dia or dia dcederakan oleh lelaki keparat tu, aku akan pastikan hidup lelaki tu pn xkan tenang n dia akan sntiase tertekan macamna kawan aku tertekan....
jangan ingt dia lelaki, dia badan besar, dia isap rokok, dia muka ganas tu aku nk takowt....
jgn sbb mak ayah dia agak dkenali kt kampung tu dia bleh wt sesuka hati dia....
bleh blah la jantan! knp mesti nk tnjuk kebangangan ko tu dpan pmpuan yg lemah cmtu..
kalo ko rase hbat sgt, g la berjuang kat medan perang...
ataupun g tegakkan syiar Islam...berjuang d jalan Allah...bukannye menganiaya org camtu....
kate konon nk jadi polis...blahh la....stakat jadi polis yang menganiaya org laen baek xyah...
baek ko dok je kt rumah goyang kaki, bsarkan badan, makan, bia parents ko yg tanggung ko... aku x sanggup nk dengar kawan aku tu nanges lagi...even dlm telefon....dia kawan aku..
dia jgak aku da anggap mcm kluarga aku....
kalau ade org sakitkan dia mknanya org tu sakitkan aku jgak...
kalo dia sdih mknanya aku jgak sdih....
mmg aku xkan maafkan LELAKI mcm tu...
atau ptt aku kate aku bnci lelaki??sbb lelaki x abes2 buat masalah dpan mata aku...
lelaki slalu tnjuk kuasanya dpan wanita yg lemah...
sdarlah wahai kaum adam skalian, tanpa wanita dalam hdup korang, tnpa wanita dsisi korg, korg xkan kemana....
macam tu jgak wanita...
wanita n lelaki tu saling memerlukan..saling melengkapi...
wanita bkn untuk dpijak...
kalo korg rase wanita tu lemah, salah, ajar la...ajar dgn cara yg btol...
bkn dgn cara syaitan mcm tu....bimbing dgn cara yg mulia....
aku pn x faham dgn LELAKI yg dayus tu...
aku bkn tulis blog ni untuk merendahkan lelaki, tidak sama skali tapi aku cuma kesal dgn tindakan segelintir lelaki yg rasa kuasa dorg lebih hebat dari sgalanya...
dorg macam lupa ade kuasa yg lebih hebat...
dorg macam lupa yg dorg tu khalifah d bumi ni...
mereka dberi kuasa melebihi kaum wanita..
mereka dhormati...
tp mereka masih menindas wanita....
kenapa....jawab wahai LELAKI.....

emosi....

rase xtawpe yg jadi...tp trus trang aku tgh marah n x puas hati....ade ke ptut sume ni jadi...ok takdir...tp ni sume leh elak....aku taw skang ni mmg ramai yg tgh x stabil emosinye tp xyah nk cari pasal ngan org lain...don't b selfish...org yg jual ikan kt pasar tu lagi baik dari prangai org selfish ni...aku geram...mgkin aku jgak terlalu emo n xleh nk kawal emosi tp sapela yg tahan bila keadaan trus2an mcm ni....ingt aku ni ape...ingt yg lain tu ape...sbuk dok komen n protes org laen tp diri sndiri lupe nk muhasabah...hmmm....n3 ni dtulis cuma nk meluahkan ape yg drasa...bkn nk salahkan dia..hopefully everything will b fine....

Sabtu, 17 April 2010

cikgu.....






1st question..... salahke nk jadi cikgu?
2nd Q..... salah ke kalo jd cikgu kt negeri tmpat aku ade skang ni?
3rd Q.....salah ke kalo x dpt menghabiskan masa dgn family krn kita mengejar cita2 ni?

aku pn xtawla....utk soklan 1st...ok je kan...keje yg sgt mulia wpun kdg2 slalu ade je yg cemarkan kemuliaan profesion ni......keje ni mmgla kne sabar tp bgus jgak sbb dpt latih n pupuk ksabaran tu....especially tok manusia mcm aku....yg slalu ilang sabar...h0h0...tp aku...nnt insyaAllah ngajar dak2 kcik je...preschool...conform x smpai hati nk mrh pnye(kotla)..tp btol la org kate...marah tu tndenye syg...sbb aku kdg2 mrh adik yg aku syg...^_^....

soklan kdua....aku rase(rase lg) x salah pn.....tmpat yg aku ade skang ni bknla truk mcm yg kite sgke...n sbb sangkaan2 kite tula anak2 n masyarakat kt sni agak tertinggal dr segi pndidikannya...knp aku ckp cmni sbb ramai sgt cikgu yg x snggup nk d anta ngajar kt sni...mcm mne aku taw? haa...sbb aku pn rase cmtu wktu aku dpt twaran stdy kt ipgm kt sni...n prasaan aku n kgkawan yg mula membayangkan kami akn dpostingkan kt pdalaman kt sni...yg berdasarkan cerita2 n pngalaman lecturer kami kata dorg kne mnyeberang sungai, angkat bot...lalu kt jalan tnah merah...xde line tlefon wpun gne bersamamu si kuning tu, internet apatah lg...xde bkalan elektrik, air amek kt sungai yg kot2 ade buaya tu....huhh....tp satu yg membuatkan hati kami berbunga skejap...elaun pdalaman tggi..haha...cm hlang lak keikhlasan...hihi...actually x la mcm tu....bknla smua tmpat mcm tu...
wktu bru2 dlu mmgla rase cm nk tkar g ip kt smenanjung je tp skang tdak lg...rase slesa da kt sni..da terbiasa ngn fenomena xde air...angkut air berbaldi2 sehari....sronok n adventure....

last soklan....bknnye slama2nya berpsah dr kluarga....akn jmpe jgak....ooo, kalo g overseas, luar negara tu xde plak nk pk cmni tp ni stakat sberang laut china selatan still ag dlm malaysia...tu pn nk komen...berat hati....pling lame pn stahun x blik...tp kalo byk dwet nk balik tiap2 mggu pn bleh....

hmm...ape yg aku rase ni (rase jgak lagi..haha) rasenye mmg prasaan aku...ape yg aku rase skang...kalo ade yg x rase cm aku rase ni terpulang la...ape pn aku suke brada kt tawau sabah ni..^_^...n aku ske utk mjadi seorang guru walaupun kdg2 aku rase mlas nk g kuliah....

aku slalu x percaya yg aku kt sabah skang...haha..sabah??x prnah aku terbayang n membayangkan utk ksini...tp adik aku slalu brangan nk keje kt sni..nk jd cikgu kt sni yg tggl kt kl..haha...angan2 kanak2...smoga tercapaila cita2 dia nk jd cikgu tu...aminn....

jom ramai2 lawat sabah...hayati keindahan borneo...nikmati kseronokan meneroka dunia lain....mlihat budaya lain...satu pngalaman yg mengujakan....pngalaman yg x bleh aku msukkan dlm luggage n bwk blik kasi korg rase..haha..korg kne dtg sni n rase sndiri...
four things come not back. the spoken word, the sped arrow, the past life, and the neglected opportunity.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Counters