Taman hati yang dulunya berseri dikelilingi bunga mewangi, kini semakin kering, semakin layu, semakin mati... tiada gunanya mentari bersinar jika duri berhutan, tiada gunanya air mengalir jika rumput mengemis.. dan apabila bah melanda, rosaklah segalanya... Namun mungkinkah pelangi berseri di sebalik gunung yang sunyi??

Isnin, 29 November 2010

aku dan dia....

aku dan dia adalah cerita yang x pernah aku sangka nak jadi
macamana aku kenal dia
macamana dia kenal aku.....


eeee...geli plak dengan ayat gtu...hahahahahaa
semakin hari aku semakin kejam....
memang patut pun..sape suruh x paham bahasa...

aku dan dia..
what goes around comes around...
btol ke? ke terbalik??
ahh lantak la..
ni cerita aku dan dia yang lain plak...
aku bukan nak ketawakan dia tapi ni hukum alam..


aku dan dia....
mungkin ni la destiny aku...
ishhh...x....x...
mungkin dia yang terakhir....



terpulang kt orang yg baca nak interpret ape yg aku mksudkn..hahaha

Jumaat, 19 November 2010

esok....senyum la sampai tak nampak mata......

gembira.......

esok dah nak balik....rindu mak...family semua..kwn2...
terlalu bnyk benda nk d ceritakan...
oppss, bkn nak mengadu ea...sekadar nak bercerita..hahahaha

berfikir....

hari ni...x2..baru kejap td....aku dtanya dgn beberapa soalan yg agak mencabar...
a lot of terima kasih kepada sahabat aku tu sbb tanyakan soalan2 mcm tu kt aku...
aku dpt berfikir n mengingatkn diri aku sendiri...motivasi2...

lapar....

bukan nak jimat..bukan jugak diet....
x makan dari pagi td....mksud aku mkn nasi...
pagi td sebelum perhimpunan dgn pengarah, mkn 5 keping biskut tiger je..
tadi makan dua keping roti n tuna...
muaknye mkn tuna ni...
baru mkn sikit da pening kepala aku...

kemas2....

barang dah dekat 70% dkemas n dimasukkan dlm almari...
tinggal bekas2 mknan n baju yang baru djemur....
dugaaan..hujan tiba2 dtengah hari....tapi skrg dah reda...
panas mcm biase...silau mata...
barang nk bwk balik??
dah masuk dlm beg tp mcm x susun...
hahahahaa
bila tgh syok2 kemas lpas tu bhenti....mmg susah nk sambung balik...
harap2 ruang yg ada muat utk menampung...

esok...
esok, saat yg dtunggu2...balik kampung....
flight syiookk...airasia je tp hotseat tu..haha
haha..dah banyak kali rasanya aku ulang ayat hotseat ni dlm blog ni..
excited..

Ahad, 14 November 2010

bahagia..gembira....


penah korang rasa bahgia mcm yg aku rasa sekarang??
atau...dapat korang bayangkan bahagianya aku??

mesti x kan....jap2, penah korang rasa putus cinta???
mcmne rasa dia ea....sakit kan...sedih...keciwa la kunun...frust...
tapi aku rasa happy gilerrrr....
plik?? xla..normal je..korang la yg plik..sedih2 nak putus cinta...haha
kejam?? yes, i am...
kalau aku x kejam mcm ni smpai bila2 la kot aku stil mcm tu...
x paham?? xpe....cukupla aku je yg paham...
ape yang penting, aku happy gila.....i'm single but not available!!!
kesian jgak kt dia tp xpe...aku tgh berjuang ni...
bak kata orang. kalau dah jodoh x kemana....betol kan....
aku x keluarkan airmata pun utk ini....
mata aku bengkak?? bukan sebab nanges eaaa....xtaw kenapa.......
sedih tu ade la tp sedih yg puas...sedih yg gembira.....sedih terharu kot? hha




nasihat aku untuk orang yang rasa2 nak break ngn bf korang, break je...best..hahhaha
hilang beban...
walau ape pun...sorry to him...:-)-:

Jumaat, 12 November 2010

haa?? x cukup duit lagi??!!

assalamualaikum n salam sejahtera...^_^



lelaki : saya memang nak kahwin dgn awak, tapi....sy x cukup duit lagi...[smbil buat muka taceng]


tengok tajuk..tgk ayat tu..macam ada kene mengena x??
memang la ade..tp bukan tu yg aku nak tulis kt sni...
aku nak tulis kepokaian aku di kala ini....
pokai?? pokai tu maknanya xda duit...hahahahah

aku tengah mencari2 n tercari2 sapa yg outing di hari jumaat ni...bleh kirim...
duit kt tangan da mcm nyawa2 lipas...
boros?? ehh, xda la...hhaa...cuma x dpt kawal nafsu je...
laen kan...aku x leh la nk tahan keinginan utk membeli..x kira la mkanan ke ape ke..tp mkanan paling dasyat la..
asal nmpak je, msti nak...giler kebulur kot aku ni...

memandangkan exam yg tinggal 2 ari je lagi ni, aku nak melahirkan rasa keterujaan aku utk balik rumah...haha
rindu tahap gaban, gajah n mentibang laut da ni...lagi xcited bila tiket free...dtmbah dgn 20kg n hotseat..hahha...
Alhamdulillah...xyah susahkn fmly utk balik kali ni utk bli tiket...
yela, time aku suh blikan tiket, kakak kesayangan aku tu msti merungut suh bli sndiri...
aku bkn xnak bli sndiri...tp mcamne kalo aku terbeli tiket ke phuket ke, abu dhabi ke, korea ke...hahaha
x ke dapat melancong berbayar aku nnt....that's why i don't want to book the ticket by myself...

owhh..suddenly i writing in English..y??
because tomorrow is muet exam..
huhh, really2 not ready but officialy i'd been registered...[ayat aku da mula merapu]

*terpikir2 makna lagu sungai lui by aizat*

Selasa, 2 November 2010

sayang mak...sayang abah....

alhamdulillah....paper bm1 dah abes....
lega...happy..bersyukur....
sebab apa yg dbaca tu la yg kluar.....
malangnya suhu dlm dewan td mcm dkelilingi ais....tgn aku da mule pluh2 dh...gigil2 dh...
xcukup ngn aircond yg gler sjuk tu..tmbh plak dgn kipas....
mmg gler sejuk tahap beku dah aku....
pagi td...niat d hati nk kol abah...or msg...
tp xjgak dpt wt..knp ntah...
aku taceng sket kalo kol abah nnt...
nk msg plak xtau nk ckp ape...
ape pnye anak aku ni....
hati aku belum cukup kuat....




*elaun...bila agk2nye duit dlm bank nk btmbah..duit dlm dompet da berkurang*

Selasa, 19 Oktober 2010

gu jun pyo!!!

ahahahaha....tajuk yg perghh...
hari ni...di IPG Kampus Tawau mula minggu ko-kum...
bz kot...tapi ptg je...pagi kuliah cam biasa....datang2 tgk team wushh-shu maen bola baling....team klas aku tu...haha..menang!! 3-1...hebat...

dari jauh dok menengok team gu jun pyo kita maen hoki...hahahaha...sape gu jun pyo tu? sabri la...
pastu dok usha bola tampar pulak...kat sini la kitorg start usha sth yg lagi menarik..
ahaaaa....ade gu jun pyo yg real laaa....hihi...
dgn sweater dia tu...perghh...dgn kaca mata hitam dia tu...dari jauh nmpak tggi..tertanya2..siapa dia? org luar? atau kpli? jeng3
gaya dia conduct game mmg best..hahahaha....giler la...mata aku x lari dari usha dia..tp dr blkg je..nak tau..dia sape...
kebetulan plak aku dok btul2 setentang dgn dia...ishhh...
tapi sampai ke sudah, x taw dia sapa....
yg aku taw, dia x sperti yg kami jgka..hahahha...kechiwa...
tp xpe...hahahah...
hari yg best kot...tp malang....
tgh best2 bercerita pas makan ngn echah, zati n nisah kt blik....
echah gtaw yg sluar aku koyakkkkk....ahahahahhaha
aku xtaw ade yg prasan x sblm tu..hahahaha...bodohnye aku...
sib baek koyak tu kt bwh2 sket..bkn kt tmpat yg x sptutnye...hahahhaa...selamat kot...

[esok hoki....takuttt]

Selasa, 12 Oktober 2010

hectic!!

bz.....xda apa yg boleh aku kata skang melainkan itu.... nampak macam x bz...sebab aku leh lagi online fb, ym, skype....tgk muvi....tp tu sume hanya utk melegakan otak aku yang hampir2 nak terkeluar ni...hari ni memang hari yang paling stress..... ntah knp..mayb tekanan...yela, rehat x ckup pastu assignment belambak ag x siap..exam n muet da dekat....smpai emosi aku tu aku luahkn dlm jeritan2 aku..hahahahaa...sorry kpd yg terganggu dgr keluhan n jeritan aku....semua ni buat aku sakit satu badan.....

haaa........muet....tu lagi satu mslh..pesal tibe2 nama kitorg ada utk amek muet this year??? i'm not ready yet....ehh, tbe2 speaking plak...hahahahhaaa...dugaan btol smua ni...

alhamdulillah, amali pj n psv settle...bia pun markah x gempak mane, tp aku lulus...aku cuba sehabis baik...aku korbankan setiap masa yang ada..chewwahh...lect pn byk tlg..kwn2 pn....

-saat ni aku rindukan mak n abah...teringat jalan2 ngn mak n family kt TF- T_T

Sabtu, 2 Oktober 2010

sorryla....

ari ni.....penat still ade lagi...
tangan lenguh..lebam kat kaki...makin dasyat je tengok..ngeri nak tengok...
assignment ada lagi x siap..
yang penting..arca....x bertambah pun...oohhh noo...
tadi echah dtg..citer lagi pasal mende tu..sorry to my rumet...bkn nk wt ko takut...
tp at least kene taw...
mayb kitorg da terlebih2 nk taw n wt ko trauma ag...

Sabtu, 25 September 2010

sabtu...means??

tengok tajuk..cam pelik n ntah pape..memang la...sebenarnya aku tiba2 macam rindu plak nakmenulis kat sini... ter-rindu leh dkatekan...haha....

hari ni hari sabtu...cuti..kelas xda..so, boleh relax2 sket...rehatkan badan n otak....bangun awal gak td...tp bleh plak aku terlepas sesuatu yg wajib subuh td...x sedar langsung n x dengar langsung bunyi si dae sung n the geng yg biase kjut aku tiap2 pagi.....almaklumlah, cuace yg nyaman2 dingin ni...mmg enak sekali ya kalau bisa tidur lama2..hahaha...

aku bngun pn sbb ade org dari post office call...
"cik siti zulaiha ye? ada bungkusan di pejabat pos..sila ambil d kaunter 2 ye" lebih gtu la ayatnye....mule2 aku blur...bungkusan mende lak..ooowww, baru ingt, aku suh k.chik belikan barang utk aku...tp knp msti aku kne amek kt sane..besar sgt ke..aku da pesan pos gne pos ekspress biase je...malas tol nk kne kuar amek kt sane...

aku pn mula mencari inisiatif lain.. kotla ada orang outing hari ni..boleh aku kirim je...aku teringat fatin..dia stuju utk tlg aku..hihi...aku pn naik ke atas..aras 3..tggi gler aku rase sbb da b'bulan asenye x melawat aras 3... bila naik aku usha blik k.fizah, dia tgh siap2 nk outing...haaaa, golden chance ni..haha..[pe2 ayat]...aku pn mule mengusha dia utk tlg aku sbb dia da nk kuar..ari ni kan sabtu jadi post office buka half day je...fatin kluar pkul 11..takut x smpat...

akhirnya mslh dpt dselesaikan..mungkin la..haha


Khamis, 26 Ogos 2010

hari ni..

hari ni...macam biase je....xde ape yang berbeza...ooppss...mungkin ade...fon aku senyap ari ni..xde bunyi..xde gegaran..xpe..kalau orang dah x suka jangan paksa2... tapi pe pun bagus jugak sbb aku leh buat mende lain dengan lancar n tenang...

semua clasmate tgh menghitung ari nak balik rumah. aku x terkecuali la...persiapan untuk balik? rasenye luar biase kot...aku akan balik dgn bwk beg adidas yg kecik tu ngn beg sandang je...haha..nak try..berjaya x balik gtu..aku x beli pape utk bwk blik kot....mayb beli adiah utk bday dibah...tu pun kalo cukup la duitnye...

aku ske lak keje2 ngedit gmbr ni.....hahahahaha[tiba2]


Ahad, 22 Ogos 2010

airmata ramadhan....[1st cerpen]-lect x semak ag..haha

Ibu, kau ratu hatiku. Ayah, kau pahlawan jiwaku……

“Jauhnya akak termenung. Ingatkan apa tu?” soal ibu yang tiba-tiba datang ke bilikku.

“Takda apa lah ibu. Akak rasa mengantuk, jadi mengelamun pulak,” jawabku.

“Mengantuk dengan mengelamun mana sama la sayang. Hmm,jangan lama-lama mengelamun tu, kejap lagi kita nak pergi berbuka di rumah ayah,” pesan ibu lalu keluar dari bilikku.

Ibu, membesarkan aku, abang dan adik-adikku seorang diri. Ayah telah menceraikan ibu ketika aku berusia sepuluh tahun. Terlalu muda untuk aku memahami masalah rumahtangga yang melanda masjid yang ibu dan ayah bina selama 16 tahun. Aku cuma mampu melayari kehidupan yang serba kekurangan dan membesar tanpa kasih dan sayang seorang ayah.

Walaupun kami ditinggalkan ayah sewaktu masih kecil tapi di hati kami tidak pernah terlintas sedikit pun perasaan marah terhadap ayah. Kami sering didengarkan dengan cerita-cerita baik tentang ayah dari ibu. Bila kami soal tentang penceraian ibu dan ayah, ibu cuma mahu kami terima itu sebagai takdir dan jangan sesekali menyalahkan ayah. Betapa baik hati ibu walaupun telah ditinggalkan dan terpaksa menjaga kami tanpa mendapat nafkah dari ayah.

Kami semakin dewasa dan sudah mengenal erti kehidupan. Kami sudah faham situasi yang melanda ayah dan ibu sehingga membawa mereka kepada penceraian. Aku mula menyimpan rasa marah terhadap ayah. Marah apabila aku mendapat tahu bahawa ayah menceraikan ibu untuk berkahwin dengan wanita lain yang merupakan seorang janda. Sanggup ayah melepaskan ibu menjadi seorang ibu tunggal kerana wanita lain. Dimana cintanya ayah pada ibu? kemana hilangnya sayang ayah pada ibu dan anak-anaknya? Aku memang menyalahkan ayah atas kesengsaraan hidup yang ayah tinggalkan untuk kami anak-beranak.

Betapa kami terpaksa merantau ke merata tempat untuk membina kehidupan. Berpindah-randah sudah menjadi kebiasaan kami. Bermacam-macam pekerjaan juga yang ibu lakukan untuk menampung perbelanjaan dan persekolahan kami. Sayu hatiku tatkala aku dan Faqeh, adikku yang ketiga menemankan ibu sewaktu ibu bekerja sebagai penyapu sampah di taman-taman rekreasi. Ibu tidak mengira penat lelah, malah di bulan puasa juga ibu tetap bekerja dan membuat kuih untuk mendapatkan wang tambahan. Betapa sabarnya ibu menempuh dugaan hidupnya. Mungkin kami adalah kekuatannya dan bagi kami, ibulah segala-galanya bagi kami. Kekuatan ibu adalah kekuatan kami, kedukaan ibu juga kedukaan kami. Ibu sering berpesan agar kami belajar bersungguh-sungguh dan jadi seorang yang berjaya agar tidak jadi sepertinya yang terpaksa bersusah payah mencari pekerjaan.

Dengan semangat ibu yang mengalir dalam darah kami, kami empat beradik berusaha belajar dengan tekun untuk berjaya dan mengubah nasib keluarga kami. Aku lupakan ayah walaupun ibu menegah aku melakukannya. Mungkin dalam keluarga ini aku yang paling degil dan paling gemar mengikut perasaanku sendiri. Aku tidak peduli apa yang dipesan ibu, aku tidak endah apa yang dinasihat oleh abang. Namun aku terpaksa akur dengan kehendak Illahi. Beginilah tertulisnya takdir untuk keluargaku. Aku harus menerima ayah dan keluarga barunya walaupun perit hati menahan sebak melihat ayah menbelai anak tirinya. Apa kurangnya kami darah dagingnya sendiri? Tidak teringinkah dia untuk memeluk dan menyayangi kami?

Sudah sepuluh tahun berlalu. Faez, abangku yang berjaya melanjutkan pelajarannya ke universiti dan kini sudah bekerja sebagai seorang jurutera. Aku pula kini sedang meniti hari-hariku sebagai seorang pelajar perubatan di salah sebuah pusat pengajian di Pulau Pinang. Kehidupan kami bertambah baik. Rezeki kami murah dan kami sentiasa diberi perhatian oleh saudara mara dan jiran tetangga. Alhamdulillah, abang menjadi seorang ketua keluarga yang sangat bertanggungjawab walaupun dia terpaksa memikul tanggungjawab itu dari usia yang muda. Abang menjaga ibu, aku dan adik-adik dengan cukup kasih sayang dan sabar. Betapa aku beruntung punya abang sepertinya.

Benar kata orang, setiap apa yang berlaku itu pasti ada hikmah disebaliknya. Dengan pengalaman hidup kami ini, kami menjadi manusia yang lebih tabah dan berdikari. Kami tidak pernah berharap untuk bersama-sama ibu ketika sesi pendaftaran persekolahan atau di universiti. Kami mampu lakukan semua itu sendiri kerana kami rasa cukup sudah pengorbanan ibu terhadap kami selama ini, jadi biarlah kami pula berusaha untuk menguruskan hidup kami sendiri. Ayah pula, semakin usianya meningkat semakin dia diberi kesedaran tentang apa yang telah dilakukannya pada kami dulu. Pernah dia meminta ibu untuk berkahwin semula dengannya namun ibu menolak dengan alasan ibu tidak mahu mengacau rumahtangga ayah dan isterinya. Aku kagum dengan ibu. Tentu ramai juga yang kagum melihat ketabahan seorang ibu tunggal membesarkan anak-anaknya sendiri. Itulah dia ibuku.

Usiaku yang mencecah 20 tahun ini akan ku manfaatkan sebaik mungkin untuk berbakti kepada ibu dan keluargaku. Aku akan belajar dengan baik dan mendapatkan segulung ijazah yang membolehkan aku mencari pekerjaan yang bagus agar dapat memberikan keselesaan kepada ibu dan membalas jasa ibu. Tidak kulupakan ayah. Aku sudah mampu mengikis rasa marah terhadapnya dari dalam hatiku. Mungkin kerana penyesalan yang ditunjukkannya membuatkan aku sedar, tidak ada manusia yang tidak pernah melakukan kesilapan. Kehidupan ayah juga kulihat agak susah. Rumahnya yang kecil untuk memuatkan penghuni melebihi lima orang dan persekitaran yang tercemar membuatkan aku menyesal kerana pernah membenci ayah suatu ketika dahulu. Kesihatan ayah juga sering terganggu lalu ayah terpaksa berhenti kerja. Kini, ayah hanya melakukan kerja-kerja ringan untuk menampung kehidupan dan dibantu oleh ibu tiriku.

Memang kehidupan kita ibarat roda. Setiap apa yang kita pernah lakukan dahulu kita pasti akan mendapatkannya semula. Begitu juga dengan ayah. Bukan niatku untuk mentertawakan kesusahan ayah, aku cuma mengingatkan diriku sendiri untuk lebih bertindak rasional dalam menentukan kehidupan.

“kita berkongsi ibu yang sama. Kita berkongsi ayah yang sama. Akak tak sanggup melihat ibu mengalirkan airmata kerana kesalahan dan kedegilan kita. Biarlah ibu menangis kerana melihat kejayaan kita, melihat kita jadi manusia yang berguna.”

Itu pesanku kepada adik-adikku tiap kali aku melihat ibu bersedih. Aku yakin, mereka juga tidak sanggup melukakan hati ibu. Cukuplah aku yang dahulunya degil dan keras kepala. Kini, aku mahu menjadi seorang anak yang membahagiakan hati ibu dan ayahnya.

Memandangkan ini tahun keduaku di universiti ini, maka terdapat banyak perkara yang harus aku lakukan. Kadangkala sehingga dua bulan aku tidak pulang ke kampung menjenguk ibu dan adik-adik. Hanya abang saja yang sering ku temui kerana abang bekerja di Pulau Pinang. Seringkali abang mengajakku untuk kerumah ayah, menjenguk ayah tapi hatiku rasa malu dan tidak rela untuk kesana. Aku tidak sanggup untuk bersemuka dengan ayah kerana rinduku yang membuak membuatku mengalirkan airmata setiap kali berhadapan dengan ayah. Aku rindukan pelukan ayah, aku rindukan panggilan ayah untukku. Airmata bergenang di tubir mataku sewaktu pertama kali bersalaman dengan ayah setelah beberapa lama ditinggalkan ayah. Tangan itulah yang sering aku rindukan setiap pagi sebelum kesekolah. Aku hanya akan pergi kerumah ayah jika ibu ada bersama. Aku perlukan kekuatan ibu untuk berhadapan dengan ayah. Ketabahan ibu membolehkan aku tersenyum di hadapan ayah. Dan mungkin inilah juga berkat kesabaran dan kerendahan hati ibu, ibu tiriku tidak pernah sekali pun menunjukkan rasa janggal terhadap kami setiap kali kami bertemu. Dia melayan kami dengan baik dan menganggap kami seperti keluarganya. Akhirnya aku dapat melihat sebuah keluarga besar yang bahagia dan ada aku di dalamnya yang sedang merasai kebahagiaannya. Aku rasa cukup bertuah dan seolah-olah penderitaan dan kesengsaraan kami selama ini sudah berbayar dengan kebahagiaan ini.

Namun, siapa dapat menduga apa yang akan berlaku kelak. Siapa dapat melihat kebahagiaan yang tidak berpanjangan. Memang aku akui, aku semakin sibuk dengan tugasan-tugasan dan aktiviti di universiti sejak akhir-akhir ini. Aku cuma berkesempatan untuk menelefon ibu dan adik-adikku. Aku juga sering menelefon ayah untuk bertanyakan khabarnya. Tidak dinafikan tahap kesihatan ayah semakin merosot. Aku risau namun aku harus optimis. Aku harus yakin bahawa ayah cuma sakit biasa ataupun sakit tua. Aku sering juga menasihati ayah berdasarkan ilmu-ilmu perubatan yang telah aku pelajari.

Tersentak aku dari lamunan tatkala telefon bimbitku berdering. Ku lihat nama yang terpampang ‘abang’, lalu segera ku jawab.

“Assalamualaikum, kenapa abang? Pukul berapa nak ambil ni?” soalku sebaik panggilan kujawab.

“Waalaikumsalam. Akak, ibu mana?” soal abang tanpa menghiraukan pertanyaanku.

“ibu ada tengah siapkan makanan nak bawa ke rumah ayah nanti. Abang jadi ambil tak ni?” soalku lagi.

“Akak, kalau abang beritahu ni akak kena tenang je boleh?” Pinta abang. Hairan.

“Abang ni buat akak takut la. Apa abang nak beritahu ni?” jawabku.

“Ayah..tadi abang dapat panggilan dari makcik, dia beritahu yang aya…..,”

“Kenapa dengan ayah? Ayah sakit ke abang? Cepat beritahu akak.” Aku cemas. Hatiku sudah mula gelisah. Terbayang pelbagai kemungkinan yang berlaku pada ayah.

“Ayah masuk hospital. Serangan jantung.”

“Ibu!!!!!!!” jeritku memanggil ibu.

Bergegas ibu dan dua adikku datang ke bilikku. Kelihatan ibu sangat cemas mendengar jeritanku.

“Ayah.. ibu… Ayah masuk hospital bu. Ibu kenapa dengan ayah bu,” beritahuku dalam esakan. Lalu ku berikan telefon bimbitku pada ibu.

Aku tidak mampu menahan airmata dari gugur. Aku tidak mahu apa-apa yang buruk berlaku pada ayah. Aku tidak rela melihat ayah sakit. Aku tidak rela terpisah dari kasih ayah lagi.

“Faez, kenapa ni. Kenapa dengan ayah?” soal ibu pada abang. Aku terus-menerus menangis.

“Ayah kena serangan jantung bu. Selepas asar tadi ayah terus dikejarkan ke hospital. ibu tunggu ya. Lagi 10 minit abang sampai ambil ibu dan adik,” jawab abang.

“Ya, kamu hati-hati memandu,” pesan ibu lalu talian dimatikan. Ibu juga mengalirkan air mata. Hati mana yang tidak sedih mendengar khabar berita seumpama itu. Kelihatan kedua-dua adikku diam tanpa berkata sepatah pun.

Hatiku terlalu gusar. Resah. Lalu aku terus mengambil wudhuk dan melakukan solat hajat. Memohon kepada Allah agar semuanya berada dalam keadaan yang selamat. Aku memohon dengan sepenuh jiwaku di sujud akhirku. Aku berdoa dengan penuh pengharapan. Banyaknya airmata yang mengalir tidak terkira.

Seusai solat, aku keluar untuk mendapatkan ibu. Namun, hatiku menjadi sayu apabila melihat Farisha adikku yang bongsu duduk di beranda rumah sambil teresak-esak. Lalu aku pinta Faqeh untuk menenangkannya. Aku melihat ibu sedang membungkus makanan untuk dibawa bersama nanti sebagai persediaan sekiranya kami tidak sempat singgah dimana-mana untuk berbuka. Ibu menyuruhku dan adik-adik bersiap. Aku pergi mendapatkan Farisha dan Faqeh. Kini, kulihat kedua-duanya menangis. Lalu ku peluk mereka dan menenangkan mereka. Saat itu kedengaran bunyi kenderaan yang masuk ke halaman rumah kami. Abang telah sampai dan kami harus segera bertolak agar kami dapat sampai seawal mungkin.

Ketika kami semua siap dan bersedia untuk bertolak, telefon abang berdering. Ibu tiriku menelefonnya. Aku berdebar. Berita apa pula kali ini. Kami hanya berdiam sahaja mendengarkan perbualan abang di telefon. Ku lihat wajah abang keruh, penuh dengan tanda tanya bagi kami. Talian dimatikan dan kami segera bertanyakan perihal yang diberitahu ibu tiriku tadi.

“Mak cik beritahu ayah dah kritikal. Dia minta kita cepat datang,” beritahu abang sambil kakinya terus memijak pedal minyak agar kereta bergerak lebih laju. Aku lihat adik-adikku. Mereka kelihatan sugul dan hampir mengalirkan airmata.

“Faez, jangan laju sangat. Keselamatan kita kena fikir juga. Sabar nak. Tawakkal pada Allah,” pesan ibu menenangkan abang.

Namun abang tidak sedikitpun menghiraukan nasihat ibu. Kami semakin hampir dengan hospital.Dia terus memecut sehingga tiba di satu selekoh…

“ Abang kereta tu!!,” jerit Faqeh mengejutkan semua orang di dalam kereta.

“ Ya Allah!!,” hanya itu yang sempat ku dengar dari ibu sebelum kereta kami terbalik dan pandanganku menjadi kelam.

****************************************************************************************************

Aku tersedar. Ku lihat sekelilingku. Ya, aku pasti aku berada di hospital. Kepalaku terasa begitu sakit. Aku mengingati kembali kejadian yang membuatkan aku terlantar di atas katil ini. kemalangan yang terjadi atas ketidaksabaran abang. Aku teringat abang, ibu dan adik-adikku. Bagaimana keadaan mereka dan yang paling aku khuatir, bagaimana keadaan ayah. Adakah ayah sudah melepasi saat-saat kritikalnya.

Aku keluar untuk mencari ibu dan yang lain. Tiba-tiba seorang jururawat menegurku.

“Awak tak boleh berjalan lagi macam ni. Awak patut berehat dulu,” pesan jururawat tersebut.

“Macamana keadaan ibu, abang dan adik-adik saya?” soalku pada jururawat tersebut.

Tiba-tiba datang seorang doktor lelaki mendekati kami. Wajahnya penuh berkeyakinan memang gaya seorang doktor. Dia dan jururawat yang menegurku sebentar tadi berbincang sesuatu. Aku tidak dapat mendengarnya namun aku yakin ada sesuatu yang ingin disampaikan padaku.

“Cik Farahen, kami minta maaf, tapi kami dah cuba sedaya upaya kami. Kami harap cik dapat bersabar dengan apa yang terjadi,” ujar beliau dengan nada tenang.

“Kenapa dengan keluarga saya, doktor?”

“Kami tak dapat selamatkan ibu awak. Dia tersepit dan kecederaannya terlalu serius. Saya harap cik tabah.” satu kenyataan yang amat meluluhkan jiwa.

Ya Allah, apakah yang aku dengar ini benar-benar berlaku? Adakah aku berada di alam realitiku kini? Ibu, tunjukkan dirimu sekarang ibu, tunjukkan bahawa apa yang diberitahu mereka ini bohong belaka. Beritahu aku bahawa aku sedang bermimpi. Ibu…

Aku terduduk lesu di bangku pelawat. Sukar untuk aku menerima realiti ini. Dari jauh ku lihat Farisha dan Faqeh datang ke arah ku sambil menolak abang yang duduk di atas kerusi roda. Wajah mereka muram dan sayu. Ku peluk adik-adikku dengan erat. Mengalir airmata ku buat kali yang keberapa kali aku sendiri tidak pasti. Aku harus kuat kerana kekuatan ibu masih ada dalam diriku walaupun ibu telah tiada.

“Ibu dah takde. Kita kena kuat,” ujarku dalam tangis.

“Kak, ayah pun. Ayah dah takde juga kak. Kita yatim piatu kak,” beritahu Farisha sambil menangis teresak-esak.

Aku terpana. Bagaikan satu kejutan elektrik. Aku hampir rebah saat itu namun aku segera disambut oleh Faqeh. Ya Allah, kenapa Kau beri aku ujian yang sebegini berat. Aku tidak mampu untuk menanggung semua ini Ya Allah..

****************************************************************************************************

Tahun ini merupakan tahun pertama kami akan menyambut hari raya Aidilfitri dengan ayah yang dirindui. Memang tiada siapa dapat menduga setiap apa yang akan berlaku pada masa depan. Seperti aku yang tidak pernah menduga akan kehilangan insan -insan yang amat ku sayang dalam waktu yang sama. Aku tidak pernah berharap untuk berhari raya tanpa kedua-dua ibu dan ayah.

Allahu Akbar Allahu Akbar Allahu Akbar

Laailahailallahu Allahu Akbar

Allahuakbar walillahilham…..

Bergetar rasa jiwa mendengar sayup takbir. Terkenang kenangan tahun lalu sewaktu kami bersama ibu ke masjid untuk sama-sama bertakbir. Ya Allah…. Kuatkan hati kami Ya Allah.. Ya Rabb, tabahkan hati kami.

Ibu, insan yang ku sayangi, kau tetap dihati ini selamanya. Pengorbananmu membesarkan kami empat beradik tidak sempat untuk kami membalasnya. Aku tidak pernah merasa kurang, ibu. Selama kita bersusah-payah aku sentiasa merasa cukup dengan melihat senyuman dan kegembiraan di wajahmu ibu.

Ayah, walaupun aku hanya sempat merasa kasih dan belaimu buat seketika, namun aku sudah cukup bangga kerana punya ayah. Aku bersyukur kerana masih sempat merasa bagaimana punya ayah, bagaimana kasih seorang ayah.

Ya Allah, semoga Kau mencucuri roh mereka berdua. Aminn..

Ayah….kasihmu yang ku rasa walau sementara itu akan ku pastikan kekal di hatiku….

Ibu…jasa dan pengorbananmu akan ku simpan kekal di benak sanubariku…

Rabu, 28 Julai 2010

x aCi........

tadi kat fb paen announce yg dorg nk wt reunion b4 pose..x aci tol la...kecik ati aku...dlupakan...mentang2la aku dok nun jauh di sini...tapi xpe....biase la...aku sorg je pn yg kt sni..xkn la dorg nk tunda tarikh sbb aku...sedih pn nk wt cmne...rase ilang mood nak balik raye ni..FELC pnye reunion pn x dpt g, ni pnye reunion pn x dpt nk join...harap2 berbahagialah aku kt bumi tawau ni....

banyak bende lagi nk kene pk sbnrnya....PL ni...duit lagi...risau n runsing aku...xtvt x bley bla...kne tggal kt laut 3 4 jam..ingt aku ni ikan masin ape...absailing tu bleh ag la...tp yg xtvt air tu mmg aku x sggup...2 plihan...brendam dlm laut 0r solo camping? better air...kot la..huhu....

dengan cuaca yg x menentu ni, ksihatan pn makin terganggu...mulut aku da pnuh ngn ulser ni..sakit gg ag...jauh dr mak, jauh dr family..huhuhu...nk ngadu pn x siuukk sgt..jauh..kalo dkat leh jgak la mntak simpati lbih...

Sabtu, 24 Julai 2010

macam2...


tangan aku sakit lorh.....xtaw knp..nak angkat x larat....mulut aku pn sakit efek makan durian semalam...adoi..macam2 dugaan....hati pun terluka..huhu...

nasib baik agak kesibukan sekarang ni pasal konvokensyen..wat origami..best oo...ade gk la yg menjadi...haha..nak menjual lagi..

Jumaat, 23 Julai 2010

pendrive aku yang hilang....(..kesedihan n kegembiraan..)

aku pelik lagi hairan disamping tertanya2...ke mana hilangnya pendrive n bluetooth usb aku...huhuhu..benda2 yg aku syg n pnting...whuawhua....pendrive tu ok la gk sbb 2gb je tu..yg 4gb ade kt aku ni..tapi bluetooth device tu...mmgla x bpe nak mahal tp kalo nk kira harga mende tu aku leh wt makan utk sminggu taw x....Ya Allah..bagila aku petunjuk..mane barang2 aku tu....aku nk blik...xde budget nk bli baru....tu jela yg ptut aku ade....huhu..runsing aku....nk wt keje pn x tenang....t'pk2 kt mne..da la aku ni pelupa...dejavu la konon pn xde....huhu...bluetooth2....pendrive2..huhuhuhu....

d samping kerisauan aku ni..aku ade happy gk...td wt abseiling..haha..bukan wt betul2 pn tp wt praktikal je dlm gym..ade gk la da rase...mayb next week wt praktikal kt tangki yg tinggi tu..huhu...siukk tp takowt gk....hihi..

ni la citer aku...Ya Allah..semoga aku dapat balik pendrive n bluetooth usb tu...amiinnnnn

Rabu, 21 Julai 2010

my tru colours.....

mula2, aku nak minta maaf.....to my classmate...i didn't mean to be mad...aku cuma terlalu sakit hati n frust....aku taw aku salah n aku harap dorang x amek hati ngan aku...mungkin emosi sikit terganggu sebab masalah2 lain...biasa la..aku manusia...lagipun aku da penah gtau masa refleksi dulu kan aku camne...so, harap korang dapat faham.. aku da kawal tp terkeluar jugak td kmarahan aku..haha....nak wt camne....rasa bersalah gk sebenarnya....sorry my frenz.....

Selasa, 20 Julai 2010

aku emo!!

hakikatnya sekarang memang aku tengah emo...tapi bukanla aku nak citer pasal emo aku tu...wasting my time jekk... aku nak story pasal kawan...ataupun sebenarnya lebih detail teman la....x kisahla kawan ke, ape ke... citernye pasal betapa susahnya nak cari sorang teman yang boleh jadi teman kita waktu susah n senang... susah kan? kadang2 tu rasa oo dia ni la kwn susah senang aku tp sebenarnya xpun...bila senang sampai kalau bleh 24 jam nak ngan kita.. tapi bila kita susah, gitu2 je layan..manusia jenis apakah dia itu? aku pn x tau...

maybe karma..sebab kita penah buat camtu kat orang so kita pun memang layak sangat2 la utk terima benda yang sama. tapi at least kalau rasa kita ni ada hati mesti kita xkan nak buat macam tu dengan orang kan..lagi2 orang tu orang yang rapat ngan kita.. takkan la kita nak biarkan dia sorang waktu susah...

atau ada lagi satu spesis manusia ni..bila dia rasa dia perlu kita, dia akan berusaha cari kita...sket punye baikla...tapi bila dia da senang, lupa terus...khabar kita langsung x tanya.. kalau tanya pun sekadar syarat. bukan sebab rasa tanggungjawab atau pun ambil berat..

mungkin apa yang aku tulis ni cuma pandangan dari sebelah pihak...mungkin pihak2 lain ada alasan dorang sendiri kenapa dorang bersikap macam tu...tp ni blog aku, so suke hati aku la nak cakap ape..aku xnak dengar alasan orang.. ada la tu nanti yang kata aku kejam...aku peduli ape...this is what i am...ha ha ha ha [gelak jahat]

Khamis, 15 Julai 2010

......::setahun berlalu::....

semuanya dah setahun.....
19 jun ari tu da genap setahun graduasi aku dari FELC....
tempat yang banyak tinggalkan kenangan manis n pahit dalam hidup aku.....
kat situla baru aku nampak dunia luar....dedahkan aku kat dunia sebenar...
pengalaman baru untuk aku...
12 julai tu pulak genap setahun jugak aku bertapak kat negeri bawah bayu ni....
x terasa pun...dah setahun....rasa macam sekejap...n rasa macam banyak lagi yang tak buat....
tapi aku sangat rindukan moment kat FELC....walaupun macam2 jadi tp bak kate org sini...siuukk bha.....best....
aku harap aku dapat jumpa dorang suma....and aku dapat teruskan hidup aku kt sni dengan aman....tenang..penuh ketabahan.....kesabaran..kesyukuran...kesihatan....
InsyaAllah...

Selasa, 13 Julai 2010

this is not what i like....

baru masuk mggu ketiga....banyak jugak kerja....tapi xda pun yang da siap...semuanya masih dalam proses penyiapan...hahhahhaha.....aku blur dengan kerja yang aku dapat...tak faham..tapi nak tanya macam malas....makin tangguh, makin banyak kerja...makin pening kepala....dengan PL (pendidikan luar) lagi...aduihh...lagi mengejutkan..td lecturer baru tu, mdm shikin gtaw, dia dengar2 yang kitorang maybe akan wt pra sukan & rekreasi dulu kt kaw. ip ni....pastu nak wat absailing kat tangki air tu...waaaaa...seram oooo....suhla aku flying fox tggi mane pn aku sanggup...tapi, absailing ni..da la tak pernah tengok camne..buat apetah lagi...tu la...sebelum ni, bile orang suh wt absailing taknak...sibuk ngan flying fox je....skang padan muka...

Ahad, 11 Julai 2010

usia 19 tahun.....

aku rasa hidup aku yang 19 tahun ni cukup bermakna n bagi banyak pengalaman......snang cakap bleh jadi bantuan untuk masa depan la....teringat lecturer cakap...setiap manusia ada batasan utopia....tak semestinya apa yang kita nak kita akan dapat...n x mustahil jugak apa yang kita tak nak,yang kita dapat.....Allah beri kita apa yang kita perlu...sebab Dia yang maha tahu tentang kita....tentang kehidupan kita...aku, as a human, merungut jugak kadang-kadang....tak bersyukur...manusia, manusia, manusia.....sepanjang 19 tahun aku hidup ni jugak, macam-macam jenis manusia aku kenal...mmg setiap manusia ade dua benda yang berbeza dalam diri dorang..kebaikan n kelemahan dia...ada masa aku rasa tak suka tapi bila fikir-fikir balik, ada kebaikan dia kat aku n orang lain sebelum ni...macam tu jugak sebaliknya..ada orang yang baik, ikhlas tapi ade jugak sikit rasa pengkhianat dalam diri dia, ada yang tak berapa nak baik, tapi aku boleh nampak keihklasan dalam diri dia....susah untuk kita nilai orang..sebab kita sendiri tak mampu nak menilai diri kita dengan baik..so, this is what i am....

Jumaat, 9 Julai 2010

hidup.....

kenapa entah.....banyak btol dugaan datang...gatal2...alergik....yg ntah tiba2 menyerang aku....balasan kot tu...huhuhu...insaflah wahai zulaiha.....tp, Alhamdulillah result sem ni chantek....walaupun macam still lebih kurang cam dulu tp ade la walau sikit peningkatan......mak kata tadi...usaha lagi...insyaAllah...

Sabtu, 1 Mei 2010

kaamatan n gawai....1st tyme di depan mata.....



salam satu malaysia....
masih lagi terbayang n teringat2 kemeriahan pesta seni budaya kaamatan n gawai malam tadi.....bila sabah n sarawak bersatu...hihi....
tgk tarian, battle of the band, nyanyian, peragaan pakaian tradisional....
mmg seronok sangatla....xdapat dgambarkan dgn kata-kata.....
rasa bertuah sebab berpeluang tengok budaya lain...selama ni dok tengok kt tv je...tu pn x dapat nak hayati btol2....ni dah dpan mata, mmg xkan lepaskan pluangla.....hihi

Selasa, 27 April 2010

pejamkan mata by ronnie...ost 9 september

Kupejamkan mata
Kau hadir di sisi
Ku hulurkan tangan
Kau sambut dengan kasih
Tenangkanlah hatimu
Agar bisa ku senyum
Pejamkanlah matamu
Jika rindukan wajahku…
Ku pejamkan mata
Kau hadir d sisi
Bisik mesra darimu
Menyemai kasihku
Agar bisa ku senyum
Pejamkanlah matamu
Ku pasti di sisi
Untuk dikau kasih
Ku curahkan cinta suci
Yang tak mungkin terpadam
Akan terus membara
Bahagiakan dirimu
D saat ku tersenyum
Pejamkanlah matamu
Jika rindukan wajahku
Janjiku kepadamu
Aku pasti d sisi…

Sabtu, 24 April 2010

lelaki...

aku ade satu cerita yg aku rase aku nak sangat luahkan....
cerita pasal sorang kawan yang aku sgt sayang...kira bff la....
aku taw hdup dia pnuh dgn masalah..tp dia sama skali bkn pelajar atau manusia atau kawan yang bermasalah..dia sgt baik..
aku taw even dia ske berterus trang...bagi pandangan aku, dia ckup dgn kyakinan diri...
dia mampu bwat ape je amanah yg dberi kt dia...dia x ksah..dia x nmpak macam byk masalah..happy go lucky...amat jarang nk tgk dia sdih, nanges...
dulu hdup dia pnuh dgn glak ketawa tapi skarang aku rasa dia sntiase sdih, nanges...
knp....
sbb sorang LELAKI yang zalim, yang dalam hatinya xda nilai manusia..
yg jiwanya xde belas kasihan pada manusia lain yang bergelar wanita tu...
tapi jgn salah anggap...lelaki tu bukan sapa2 kawan aku tu...
dia cuma sorang lelaki yang boleh dkatakan manusia yang slalu nk tgk kawan aku ni menangis, tertekan, hilang keyakinan diri..
aku sgt benci dia....
aku rase kalau skang ni dia ade dpan aku da lame aku hambur segala sumpah seranah n maki hamun depan muka dia...
bia dia rase macamane sakitnya hati bila org lukakan hati kita...
tp tu pn kalu dia msih ade hati...sbb aku rase dia da tkar hati dia dgn hati lembu...
hati yg xda prasaan...sesuka hati nk wt ape...
aku janji..kalau smpai kawan aku wt apa2 yg bleh membahayakan diri dia or dia dcederakan oleh lelaki keparat tu, aku akan pastikan hidup lelaki tu pn xkan tenang n dia akan sntiase tertekan macamna kawan aku tertekan....
jangan ingt dia lelaki, dia badan besar, dia isap rokok, dia muka ganas tu aku nk takowt....
jgn sbb mak ayah dia agak dkenali kt kampung tu dia bleh wt sesuka hati dia....
bleh blah la jantan! knp mesti nk tnjuk kebangangan ko tu dpan pmpuan yg lemah cmtu..
kalo ko rase hbat sgt, g la berjuang kat medan perang...
ataupun g tegakkan syiar Islam...berjuang d jalan Allah...bukannye menganiaya org camtu....
kate konon nk jadi polis...blahh la....stakat jadi polis yang menganiaya org laen baek xyah...
baek ko dok je kt rumah goyang kaki, bsarkan badan, makan, bia parents ko yg tanggung ko... aku x sanggup nk dengar kawan aku tu nanges lagi...even dlm telefon....dia kawan aku..
dia jgak aku da anggap mcm kluarga aku....
kalau ade org sakitkan dia mknanya org tu sakitkan aku jgak...
kalo dia sdih mknanya aku jgak sdih....
mmg aku xkan maafkan LELAKI mcm tu...
atau ptt aku kate aku bnci lelaki??sbb lelaki x abes2 buat masalah dpan mata aku...
lelaki slalu tnjuk kuasanya dpan wanita yg lemah...
sdarlah wahai kaum adam skalian, tanpa wanita dalam hdup korang, tnpa wanita dsisi korg, korg xkan kemana....
macam tu jgak wanita...
wanita n lelaki tu saling memerlukan..saling melengkapi...
wanita bkn untuk dpijak...
kalo korg rase wanita tu lemah, salah, ajar la...ajar dgn cara yg btol...
bkn dgn cara syaitan mcm tu....bimbing dgn cara yg mulia....
aku pn x faham dgn LELAKI yg dayus tu...
aku bkn tulis blog ni untuk merendahkan lelaki, tidak sama skali tapi aku cuma kesal dgn tindakan segelintir lelaki yg rasa kuasa dorg lebih hebat dari sgalanya...
dorg macam lupa ade kuasa yg lebih hebat...
dorg macam lupa yg dorg tu khalifah d bumi ni...
mereka dberi kuasa melebihi kaum wanita..
mereka dhormati...
tp mereka masih menindas wanita....
kenapa....jawab wahai LELAKI.....

emosi....

rase xtawpe yg jadi...tp trus trang aku tgh marah n x puas hati....ade ke ptut sume ni jadi...ok takdir...tp ni sume leh elak....aku taw skang ni mmg ramai yg tgh x stabil emosinye tp xyah nk cari pasal ngan org lain...don't b selfish...org yg jual ikan kt pasar tu lagi baik dari prangai org selfish ni...aku geram...mgkin aku jgak terlalu emo n xleh nk kawal emosi tp sapela yg tahan bila keadaan trus2an mcm ni....ingt aku ni ape...ingt yg lain tu ape...sbuk dok komen n protes org laen tp diri sndiri lupe nk muhasabah...hmmm....n3 ni dtulis cuma nk meluahkan ape yg drasa...bkn nk salahkan dia..hopefully everything will b fine....

Sabtu, 17 April 2010

cikgu.....






1st question..... salahke nk jadi cikgu?
2nd Q..... salah ke kalo jd cikgu kt negeri tmpat aku ade skang ni?
3rd Q.....salah ke kalo x dpt menghabiskan masa dgn family krn kita mengejar cita2 ni?

aku pn xtawla....utk soklan 1st...ok je kan...keje yg sgt mulia wpun kdg2 slalu ade je yg cemarkan kemuliaan profesion ni......keje ni mmgla kne sabar tp bgus jgak sbb dpt latih n pupuk ksabaran tu....especially tok manusia mcm aku....yg slalu ilang sabar...h0h0...tp aku...nnt insyaAllah ngajar dak2 kcik je...preschool...conform x smpai hati nk mrh pnye(kotla)..tp btol la org kate...marah tu tndenye syg...sbb aku kdg2 mrh adik yg aku syg...^_^....

soklan kdua....aku rase(rase lg) x salah pn.....tmpat yg aku ade skang ni bknla truk mcm yg kite sgke...n sbb sangkaan2 kite tula anak2 n masyarakat kt sni agak tertinggal dr segi pndidikannya...knp aku ckp cmni sbb ramai sgt cikgu yg x snggup nk d anta ngajar kt sni...mcm mne aku taw? haa...sbb aku pn rase cmtu wktu aku dpt twaran stdy kt ipgm kt sni...n prasaan aku n kgkawan yg mula membayangkan kami akn dpostingkan kt pdalaman kt sni...yg berdasarkan cerita2 n pngalaman lecturer kami kata dorg kne mnyeberang sungai, angkat bot...lalu kt jalan tnah merah...xde line tlefon wpun gne bersamamu si kuning tu, internet apatah lg...xde bkalan elektrik, air amek kt sungai yg kot2 ade buaya tu....huhh....tp satu yg membuatkan hati kami berbunga skejap...elaun pdalaman tggi..haha...cm hlang lak keikhlasan...hihi...actually x la mcm tu....bknla smua tmpat mcm tu...
wktu bru2 dlu mmgla rase cm nk tkar g ip kt smenanjung je tp skang tdak lg...rase slesa da kt sni..da terbiasa ngn fenomena xde air...angkut air berbaldi2 sehari....sronok n adventure....

last soklan....bknnye slama2nya berpsah dr kluarga....akn jmpe jgak....ooo, kalo g overseas, luar negara tu xde plak nk pk cmni tp ni stakat sberang laut china selatan still ag dlm malaysia...tu pn nk komen...berat hati....pling lame pn stahun x blik...tp kalo byk dwet nk balik tiap2 mggu pn bleh....

hmm...ape yg aku rase ni (rase jgak lagi..haha) rasenye mmg prasaan aku...ape yg aku rase skang...kalo ade yg x rase cm aku rase ni terpulang la...ape pn aku suke brada kt tawau sabah ni..^_^...n aku ske utk mjadi seorang guru walaupun kdg2 aku rase mlas nk g kuliah....

aku slalu x percaya yg aku kt sabah skang...haha..sabah??x prnah aku terbayang n membayangkan utk ksini...tp adik aku slalu brangan nk keje kt sni..nk jd cikgu kt sni yg tggl kt kl..haha...angan2 kanak2...smoga tercapaila cita2 dia nk jd cikgu tu...aminn....

jom ramai2 lawat sabah...hayati keindahan borneo...nikmati kseronokan meneroka dunia lain....mlihat budaya lain...satu pngalaman yg mengujakan....pngalaman yg x bleh aku msukkan dlm luggage n bwk blik kasi korg rase..haha..korg kne dtg sni n rase sndiri...

Sabtu, 20 Mac 2010

awww..


sakit dada lagi.... da lame tak kene camni... selalu kene pun kat rumah.. ape kene lak ni.....wahai dada.... wahai jantung.... tolonglah beri kerjasama.... bulan depan da start amali... jangan macam ni.. Ya Allah, tolong... mudahkanlah urusanku.... sembuhkan aku... lapangkan dadaku.... tenangkan jiwaku..... tabahkan hati ku... berikan aku kekuatan.....

Jumaat, 26 Februari 2010

salam maulidur Rasul semua.....


hari ni 26 februari..bersamaan 12 rabiulawal 1431Hijrah umat Islam memperingati hari kelahiran Nabi Muhammad s.a.w....hati terasa sayu n sedih...lagi2 bile mengingatkan khutbah terakhir baginda...pertama kali aku baca khutbah terakhir baginda tu aku nangis...terharu....betapa baginda sayang dengan umatnya....betapa cintanya baginda pada kita.....

Khamis, 25 Februari 2010

keoutingan dengan family acik....




da sekian lama x jumpe acik nor n family.....bukan melupakan tapi agak bz....dan akhirnya ahad lepas kami (aku n nisa) g kfc giant mkn kfc ngn family angkat kitorg.....seronok sgt...hilang rindu kt emak n family kat semnanjung.......

Isnin, 25 Januari 2010

kepuasan hidup....

satu benda yang kita mahu dalam hidup sudah semestinya kepuasan.. tak kira la dalam apa hal pun.. dalam kerjaya, dalam hidup.. tapi kita kadang-kadang lupa pesan hamka..matlamat tak menghalalkan cara...jadi kita tak boleh sewenang-wenangnya buat sesuatu yang tidak sepatutnya untuk dapatkan apa yg kita mahu....

selamat datang 2010



n3 pertama untuk tahun 2010..
sedih n sronok mengenangkan 2009 yang banyak meninggalkan kenangan manis dan pahit...
four things come not back. the spoken word, the sped arrow, the past life, and the neglected opportunity.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Counters