Taman hati yang dulunya berseri dikelilingi bunga mewangi, kini semakin kering, semakin layu, semakin mati... tiada gunanya mentari bersinar jika duri berhutan, tiada gunanya air mengalir jika rumput mengemis.. dan apabila bah melanda, rosaklah segalanya... Namun mungkinkah pelangi berseri di sebalik gunung yang sunyi??

Sabtu, 24 April 2010

lelaki...

aku ade satu cerita yg aku rase aku nak sangat luahkan....
cerita pasal sorang kawan yang aku sgt sayang...kira bff la....
aku taw hdup dia pnuh dgn masalah..tp dia sama skali bkn pelajar atau manusia atau kawan yang bermasalah..dia sgt baik..
aku taw even dia ske berterus trang...bagi pandangan aku, dia ckup dgn kyakinan diri...
dia mampu bwat ape je amanah yg dberi kt dia...dia x ksah..dia x nmpak macam byk masalah..happy go lucky...amat jarang nk tgk dia sdih, nanges...
dulu hdup dia pnuh dgn glak ketawa tapi skarang aku rasa dia sntiase sdih, nanges...
knp....
sbb sorang LELAKI yang zalim, yang dalam hatinya xda nilai manusia..
yg jiwanya xde belas kasihan pada manusia lain yang bergelar wanita tu...
tapi jgn salah anggap...lelaki tu bukan sapa2 kawan aku tu...
dia cuma sorang lelaki yang boleh dkatakan manusia yang slalu nk tgk kawan aku ni menangis, tertekan, hilang keyakinan diri..
aku sgt benci dia....
aku rase kalau skang ni dia ade dpan aku da lame aku hambur segala sumpah seranah n maki hamun depan muka dia...
bia dia rase macamane sakitnya hati bila org lukakan hati kita...
tp tu pn kalu dia msih ade hati...sbb aku rase dia da tkar hati dia dgn hati lembu...
hati yg xda prasaan...sesuka hati nk wt ape...
aku janji..kalau smpai kawan aku wt apa2 yg bleh membahayakan diri dia or dia dcederakan oleh lelaki keparat tu, aku akan pastikan hidup lelaki tu pn xkan tenang n dia akan sntiase tertekan macamna kawan aku tertekan....
jangan ingt dia lelaki, dia badan besar, dia isap rokok, dia muka ganas tu aku nk takowt....
jgn sbb mak ayah dia agak dkenali kt kampung tu dia bleh wt sesuka hati dia....
bleh blah la jantan! knp mesti nk tnjuk kebangangan ko tu dpan pmpuan yg lemah cmtu..
kalo ko rase hbat sgt, g la berjuang kat medan perang...
ataupun g tegakkan syiar Islam...berjuang d jalan Allah...bukannye menganiaya org camtu....
kate konon nk jadi polis...blahh la....stakat jadi polis yang menganiaya org laen baek xyah...
baek ko dok je kt rumah goyang kaki, bsarkan badan, makan, bia parents ko yg tanggung ko... aku x sanggup nk dengar kawan aku tu nanges lagi...even dlm telefon....dia kawan aku..
dia jgak aku da anggap mcm kluarga aku....
kalau ade org sakitkan dia mknanya org tu sakitkan aku jgak...
kalo dia sdih mknanya aku jgak sdih....
mmg aku xkan maafkan LELAKI mcm tu...
atau ptt aku kate aku bnci lelaki??sbb lelaki x abes2 buat masalah dpan mata aku...
lelaki slalu tnjuk kuasanya dpan wanita yg lemah...
sdarlah wahai kaum adam skalian, tanpa wanita dalam hdup korang, tnpa wanita dsisi korg, korg xkan kemana....
macam tu jgak wanita...
wanita n lelaki tu saling memerlukan..saling melengkapi...
wanita bkn untuk dpijak...
kalo korg rase wanita tu lemah, salah, ajar la...ajar dgn cara yg btol...
bkn dgn cara syaitan mcm tu....bimbing dgn cara yg mulia....
aku pn x faham dgn LELAKI yg dayus tu...
aku bkn tulis blog ni untuk merendahkan lelaki, tidak sama skali tapi aku cuma kesal dgn tindakan segelintir lelaki yg rasa kuasa dorg lebih hebat dari sgalanya...
dorg macam lupa ade kuasa yg lebih hebat...
dorg macam lupa yg dorg tu khalifah d bumi ni...
mereka dberi kuasa melebihi kaum wanita..
mereka dhormati...
tp mereka masih menindas wanita....
kenapa....jawab wahai LELAKI.....

0 comments:

Catat Ulasan

four things come not back. the spoken word, the sped arrow, the past life, and the neglected opportunity.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Counters