Taman hati yang dulunya berseri dikelilingi bunga mewangi, kini semakin kering, semakin layu, semakin mati... tiada gunanya mentari bersinar jika duri berhutan, tiada gunanya air mengalir jika rumput mengemis.. dan apabila bah melanda, rosaklah segalanya... Namun mungkinkah pelangi berseri di sebalik gunung yang sunyi??

Ahad, 31 Julai 2011

ahlan wasahlan Ya Ramadhan...

assalamualaikum..

alhamdulillah..
kita dapat lagi rasa Ramadhan tahun ni..

ini puasa ketiga aku di rantau orang...chewwahh...
bajet oversea la sangat..hahaa
seberang laut china selatan je pun..

rindu rasanya nak berpuasa sebulan kat rumah...
tapi apakan daya...huhuuu~ ='(
bersyukurla....

apa pun..sebulan lagi aku balik...
yeaaa!!!!!!!!!!!!

oke..
korang jangan lupa niat tau..niat puasa la..

meh kita refresh balik ingatan..


Lafaz niat untuk sebulan puasa
niatsebulanpuasa
Sahaja aku berpuasa keseluruhan bulan Ramadhan kerana Allah Ta”ala

 Lafaz niat puasa (harian)
niatharianpuasa
Sahaja aku berpuasa esok hari menunaikan Fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Ta’ala

 puasa betul2 ea..
no cheating..=)

Sabtu, 30 Julai 2011

kusut lagi mengusutkan..

no new entry..
no blogwalking..
only facebooking..

hidup aku di kala ni penuh dengan kekusutan..
kekusutan mental dan fizikal...
emosi huru hara bagai lautan bergelora..
jiwa kacau yang rapuh 
yang apabila dijentik sedikit bertambah besar retakannya..

sesungguhnya...
tolong biarkan aku meluahkan melepaskan apa yang terbuku di hati dengan apa cara yang aku suka..
jangan cuba tahan aku...
hanya aku dan Dia yang tahu bagaimana aku..
bagaimana resah dan susahnya jiwa kala ini..

biar aku menangis..
biar aku membentak..
kerana itu yang dapat cepat menghilangkan kekusutan aku..
aku menangis bukan bermaksud aku terluka..
aku membentak bukan kerana aku tak suka..

aku perlu luahkan segala yang ada dalam hati..
tolong jangan halang aku...
please don't stop me..

Ahad, 24 Julai 2011

tawau archery....weyhh..aku belaja memanahh!!!!! haha

assalamualaikum..

ni cerita basi..haha
berlaku semalam...23 julai 2011..
pertama dalam sejarah hidup aku..
memanah..

ye...
memanah..hahahhaa
tapi sasaran aku bukan mende bulat kalerful tu..
target aku ialah rumput hijau..haha







yang ajar kitorang tu best2...
kitorang boleh paham..boleh ingat...
tapi x ingat ape ke nama benda2 tu semua..haha

sekarang..tangan aku sakit sangat...
lenguh...haha..

aku x suka bilaa...

assalamualaikum..

sekarang keje n assignment dah macam bangunan klcc...
fuhh...giler dasyat aku nak buat...

pj, elp, hape ke kkp n projek semua tu...
penat kot...tapi sape suh tangguh kan...aku jugak yang tangguh...
sekarang kau terimalah akibatnya..hahahahahaha[evil laugh to myself)

waktu-waktu macam ni emosi aku memang kucarkacir..
jadi, sila lah jangan cubacuba menuang garam berlebihan...naik darah aku nanti..haha

so far, xda la sampai tahap kena masuk hospital buah-buahan..[alhamdulillah]
cuma takat-takat nak tido je 24 jam tu ade la..

mana x nya...aku x suka bila aku dipaksa untuk pikir banyak benda dalam satu masa...
rasa macam belon yang x henti2 kau isi angin dalamnya...
kalau kau isi angin tu dalam badan, boleh jugak dibuat kentut kan..
ni x...macam nak meletop da...
ataupun bila terlalu banyak hal yang jadi kat sekeliling aku yang memerlukan aku untuk pikir sama...
arghhh...please...do understand me...
aku manusia biasa yang tau penat..
aku x mampu untuk pikir 2,3,  14 hal dlm 1 masa....

..hoi...ko ni xsuka xsuka..kopikir orang suka la ko buat pape tu?...

aku x kisah kalau orang x suka apa aku buat...
sebab aku pun kadang2 x suka apa orang lain buat...
adil bukan?

aku manusia..
kau manusia..
aku x sempurna..
kau pun x sempurna..
masingmasing kita hadir untuk mengisi ketidaksempurnaan yang ada..=)

jadi jangan mengharap lebih dari aku..
sebab aku jugak x mengharap lebih dari kau...
tapi kepadaNya segala pengharapan..
kerana dengan izinNya kau dan aku boleh jadi manusia yang saling mengisi dan melengkapkan..

....wasalam...

Selasa, 19 Julai 2011

kepentingan..keperluan..

assalamualaikum..

oke...dah sememangnya terlambat kalau aku bagitau yang elaun dah masuk...
alhamdulillah....
lame dah sebenarnya..hoyeahh

dan duit tu 1/3 dah hilang kemana aku x tau...
mungkin la nampak apa yg aku beli..
printer baru..^^
tiket flight..sampai 4 flight tu..haha[transit je pun =_="]
kasut kuliah..kasut sukan...
broadband..
baju raya..[banyak kot]

tapi....
kadang2 aku sedar..apa yang aku beli tu bukan keperluan..tapi ia kepentingan...
means...aku x perlu sangat pun, cuma ia penting...
paham x?
contoh macam baju raya tu...bukan perlu sangat pun...

n ada jugak barang yang aku bazirkan tu xpenting tapi perlu...
contoh macam kasut kuliah n kasut sukan...
xyah beli pun xpa..x penting pn...sebab ada kasut lama lagi..
tapi, kene beli sebab takut tibe2 kasut lama menguzurkan diri tahap kritikal..haha

huhh...
aku takut nak mengurus duit..
ye..aku suka matematik..kira-kira..
tapi bukan berkaitan duit aku...
x reti nak bajet..

tu la...ustaz kata..
xda duit tu dugaan..
ada duit lagi besar dugaan...
melawan n berperang dengan hawa nafsu...
kalo jalan tu semua mende nampak kalo boleh nak beli..

ada sapa2 yang nak share tips BERBELANJA BIJAK dengan aku?
~_^

Sabtu, 16 Julai 2011

leher ayam?stress?

assalamualaikum..

semenjak dua menjak ni...
aku sakit leher...leher aku macam ade urat bengkak...
mula2 kena tu memang Ya Allah...sakit teramat...sampai berair mata tahan sakit..
lama2 dah macam biasa pulak..haha..

dulu-dulu orang selalu cakap..
jangan makan leher ayam..nanti sakit leher...
tapi sekarang ni..rasanya aku x makan leher ayam pun..

aku telefon mak...
nak ngadu...mintak simpati..
aku : mak..sakit badan..penat...
mak : kenapa?
aku : tadi g sekolah buat xtvt..penat layan budak2 sekolah..huhuu
mak : biase la...dulu mak dah cakap..duduk rumah je..xyah belaja...ni x..nak jugak belajar..jauh2...
aku : ye2...[mak mula ungkit kisah lalu..haha..baik aku stopkan ungkitan tu]
        leher  bengkak...macam ade urat bengkak ni haa...
mak : kenapa pulak bengkak?
aku : entah..salah tido kot..xpun sebab main hari tu..over sgt kot...bz sgt sekarang ni..
mak : ko ni stress kot...simpan tension..
aku : a'aa..a'aa....memang stressss
mak : stress ni memang boleh buat sakit badan kalo dpendam2...cuba la jangan pendam
         masalah ke apa..lepaskan...xda la sakit badan tu..
aku : ...................[sambil teringat2 masalah2 yg menimpa beberapa hari lalu]


begitu la...mak...
aku selalu berharap untuk dapat simpati mak..tapi...
tu la yang aku dapat..hahahaa

sekarang ni...leher aku still ade macam bengkak tu tapi dah x sakit sangat...
boleh la pusing kepala 180darjah..hahaha

kesimpulannya...
aku ada baca buku yang aku pinjam dari sorang kawan..
dalam buku tu cakap memang penyakit ni mula dari diri kita jugak..dalaman..
kalau kita asyik pk kita sakit..maka sakit la..
cuba positif..jgn stress [mcm aku]
insyaAllah...badan sihat..otak cerdas...

sekian bebelan aku + emak..=)

emak yang best...<3

to be like a teacher..

assalamualaikum...

semalam..14 julai 2011...
kelas aku prasekolah n kelas pemulihan buat program BIG [bina insan guru]  fasa 2...
kalau dulu fasa 1 kitorang dicampak n terkapai2 di tengah laut dan di biar sesorang dalam hutan...
fasa 2 pulak kitorang buat khidmat pendidikan...
dan sekolah yg kitorang dah terjah ialah Sk Bahagia ..kat mana? kat tawau la...

program kitorang ni ala2 school attack gtu..
aku ditugaskan dan dengan rela hati nak handle aktiviti di stesen pertama...
aktiviti yang aku handle ialah game 'jangan putuskan saya'
senang kata buat tali paling panjang dengan mengoyakkan kertas tapi jangan putus...
paham x?

ok..penat...xyah cakap..
sebab dari 1st day jejak kaki sini dah memang penat...
so far, aku x rasa lagi heavennya dapat berehat..sebab x dapat rehat yang cukup lagi..aku rasa la...
every week ade je xtvt..siang malam...
sebelum buat BIG ni, aku n classmate yg lain dah gila2 berlatih pergerakan asas...eksaited la katakan..haha

sepanjang perjalanan pegi n balik dari sekolah tu aku tido...
n aku dah tanya satu soalan bodoh kat kawan aku...
"sebenarnya sekolah ni kat mana?"
hahahahaaa...tu la...tido je keje...
balik tu konon nak la aku usha jalan yang kitorang lalu..tapi hampeh...kalah jugak mata aku...

oke..balik xtvt school attack tu...
sasaran kitorang @ peserta terdiri dr  murid tahun 3...lebih 100 orang..
aku x penah rasa handle murid darjah 3..
sebelum ni pun penah masuk kelas prasekolah, darjah 1 n darjah 2 je..
alhamdulillah..dorang ni pandai la jugak bawak diri...sesuaikan diri..
walaupun ade yang buat lawak2 x kelaka waktu aku suh wt xtvt...
ade yang buat gaya sentap hati mak nak..huhuu~

xtvt tu buat kat kantin..punyela hingar bingar suasana..riuh...
terpaksala aku pun menjerit2 n cakap kuat2...
nak keluar anak tekak ni ha...
ape pun...pengalaman BIG kali ni paling best..
hampir 100% komitmen dari semua kengkawan kedua2 kelas...
memang mantap la..aku rasa..haha...

daa dulu...
cikgu dah penat...
macam2 buat..x jugak kurus2...huhhhh

jangan nakal2 semua..=)

Ahad, 10 Julai 2011

dari hemat saya..

assalamualaikum..

manusia ni ada beberapa golongan...
antaranya ialah golongan yang susah mahu mengaku kesilapan diri sebaliknya meletakkan kesalahan pada orang lain..

ye..golongan itu benar-benar wujud....

**********************************************************

aku ada satu benda yang aku cukup x boleh terima...
sekali kau buat ni, selamanya aku ingat...

aku tak boleh terima bila seseorang menegah orang lain dari melakukan sesuatu perkara yang x baik sedangkan dia sendiri asyik dan x sudah buat perkara yang sama...

ehh, jangan kencing berdiri...
sedangkan dia pulak sedang kencing berlari2...
haha..apa kejadahnya...

sedar tak..memang hidup bagai roda...
sekarang aku tengah marah ko..
salahkan ko..cakap ko x nak ngaku salah sendiri..
tapi at the same time..
aku juga sedang mengata diri aku yang x nak ngaku salah diri sendiri..

nampak betapa adilnya...
di samping kau menyalahkan orang lain kau jugak menyalahkan diri sendiri tapi kau xnak akui tu..

dah la..kalau lama2 aku kat sini boleh keluar semua ayat2 power aku...
sabar jela zue....
Ya Allah....aku tahu aku mampu hadapi semua ni...

Khamis, 7 Julai 2011

motivasi? bergantung pada diri jugak..

assalamualaikum..

pagi tadi hidung aku merah..macam BADUT..hehe
badan pun gatal2...aku ngadu sikit pada pakcik azlan..
dia membebel...tanya aku alergik apa...
hmmm....aku pun xtau...x mnentu...sukar djangka...
dia pun kata camni..
"tu la..lain kali kenal diri tu"
uhh...diri aku ni memang susah dfahami...
"pegi la motivasi kenali diri" hahahahaaaa...
kelaka la pakcik ni..ade ke orang alergik kene g motivasi..
semata2 sebab nak tau diri ni alergik ape..
ape yang boleh n ape yg x boleh..
mungkin boleh..tapi bergantung pada diri aku jugak kan..

sama jugak macam diri kita dari dalaman..
orang boleh ceramah, motivasi, nasihat kita untuk kita lakukan perubahan tapi semuanya bergantung pada diri kita jugak..

malaysia sekarang tengah hot dengan isu bersih nya...
aku pulak tengah hot dengan konflik yang melanda...

aku xnak gaduh2 ngan kengkawan..
sebab bukan senang nak ada kawan..
ye..dan tiap kali aku marah kawan2 aku x la sampai tahap membenci..
tali persahabatan tu buat aku simpan sikit rasa belas n sayang walaupun aku marah..

mana ada manusia yang sempurna..
setiap manusia ada kekurangan n kelebihan n sebab itu kita dapat saling melengkapi..
aku akui kesilapan aku..aku kurang sabar....emo je..
aku tau semua tu...
tapi x salah kan kalau kita saling ingat2kan...

aku tertarik dgn ayat ni

Dalam kehidupan seharian, kita selalu bertembung dengan perbezaan. Perbezaan seringkali menjadi pencetus masalah sehingga berlanjutan menjadi konflik, apabila kita bertembung dengannya cara yang tidak betul.
Walaupun secara hakikatnya manusia itu sama, tetapi tidak pernah ada manusia yang benar-benar sama dalam segala perkara. Kemiripan wajah, persamaan hobi, atau pertautan rasa yang kuat pun tidak menjadikan kita sama dengan mereka, aku adalah dia dan kamu adalah saya. Kita berbeza dan memiliki perbezaan kerana perbezaan adalah sesuatu yang akan membuatkan hidup kita lebih bererti..(http://akuislam.com/blog/renungan/kamu-dan-saya-adalah-berbeza/)
artikel tu sangat2 bermakna untuk aku baca dsaat kritikal ni..

dan satu hal yang aku rasa sangat menarik...
mak penah pesan,
...jangan menyakiti kalau xnak dsakiti.....
terima kasih mak atas nasihat yg sangat berharga tu...
mungkin jugak ini balasan..karma..
korang harus ingat, karma x mengejar aku sorang...tapi kita semua...
kalau hari ni kau bersikap kejam,
x mustahil suatu hari nanti orang lain akan berlaku kejam terhadap kau jugak..
atau generasi kau yang akan datang..

hati aku x sekeras yang korang tengok bila aku marah..
mungkin aku selalu nampak macam lalang...sekarang aku marah gila2, jap g aku dah x marah..
tapi kerana aku macam lalang lah aku mampu untuk melembutkan hati bila ada yang cuba pulihkan keadaan..
x guna bermasam muka lama2...
kita akan bersama untuk berapa tahun lagi yang kita sendiri xtau berapa lama..
mungkin kita akan dpostingkan d tempat yang sama..
kita xkan tau percaturan Allah...
Dia telah merancang yang terbaik utk kita..

ohh..ini bukan sesi adu2an...
tapi satu luahan perasaan...
xkira apa persepsi korang lepas ni..
aku adalah aku..
aku masih mencuba menjadi manusia yang dsenangi semua orang...walau hakikatnya tiada yang mampu untuk buat macam tu..

sekian...thnxx baca entry panjang lebar dari aku...
doakan hati yang keras menjadi lembut...

Ahad, 3 Julai 2011

erti..nilai..harga...sebuah perhubungan..

assalamualaikum..

aku dapat ni dari grup remaja masjid kt yahoo..
dari miss potato namanya...aku share ngn korang...best tau..

*****************************************************************

Jika kamu memancing ikan……
Setelah ikan itu terlekat di mata kail……
Hendaklah kamu mengambil ikan itu……
Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula kedalam air begitu sahaja…….
Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya……
Ketajaman mata kail kamu & mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup……

Begitulah juga……

Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang ……
Setelah ia mulai MENYAYANGI kamu……
Hendaklah kamu MENJAGA hatinya……
Janganlah sesekali kamu terus MENINGGALKANNYA begitu saja……
Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu……
dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia masih mengingati kamu……

Jika kamu MENADAH air biarlah berpada……
Jangan terlalu berharap pada takungannya dan menganggap ia begitu teguh……
Cukuplah sekadar untuk KEPERLUANMU sahaja……
Kerana apabila ia mulai RETAK ….tidak sukar untuk kamu menampal dan memperbaikinya semula……
Dan bukannya terus dibuang begitu sahaja……

Begitulah juga……

Jika kamu sedang memiliki seseorang…. TERIMALAH dia seadanya……
Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan mengganggapkan dia begitu istimewa……
Anggaplah dia manusia biasa……
Kerana apabila dia melakukan KESILAPAN …. tidaklah sukar untuk kamu MEMAAFKANNYA dan MEMBOLEHKAN hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhir hayat
Dan bukannya MENGHUKUMNYA dan MENINGGALKAN dia begitu sahaja kerana kamu merasa terlalu kecewa dengan sikapnya
Lalu semuanya akan menjadi TERHENTI begitu sahaja……

Jika kamu MEMILIKI sepinggan nasi……
Yang kamu pasti baik untuk diri kamu……
Yang MENGENYANGKAN dan BERKHASIAT ……
Mengapa kamu berlengah lagi? Cuba mencari makanan yang lain……
Kerana terlalu ingin mengejar KELAZATAN ……
Kelak, nasi itu akan BASI sendiri dan kamu sudah tidak boleh menikmatinya lagi……
Kamu akan MENYESAL ……

Begitulah juga……

Jika kamu telah bertemu dengan seorang INSAN ……
Yang kamu pasti boleh membawa KEBAIKAN kepada dirimu……
MENYAYANGIMU …. MENGASIHIMU ….dan MENCINTAIMU ….
Mengapa kamu berlengah lagi?
Cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain……
Terlalu mengejar KESEMPURNAAN ……
Kelak, dia akan BERJAUH HATI dan kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain……
Kamu juga yg akan MENYESAL dan tidak ada gunanya lagi……

Oleh itu janganlah kita terlalu mengejar KESEMPURNAAN kerana ia bukanlah faktor utama KEBAHAGIAAN yang sempurna, sedangkan jika kita boleh memaafkan KESILAPAN orang yang kita sayang dan akur dengan KELEMAHANNYA sebagai manusia biasa serta BERSYUKUR dengan apa yang kita sudah MILIKI …kita akan BAHAGIA, BAHAGIA dan terus BAHAGIA …itu lebih BERMAKNA !

"Begitu hidup ini tiada yang abadi yg patah Kan tumbuh yang hilang Kan berganti, namun yang berganti tidak mungkin sama seperti yang hilang"

Mengenali seseorang itu, kadangkala membuat kita ketawa, mengenali seseorg itu juga kadangkala membuat kita mengalirkan airmata… sesunguhnya, mengenali seseorang itu mampu memberi kita sejuta rasa marah, sedih, gembira, sayang dan rindu.. tapi, sedarilah kita… mengenali seseorang itu sebenarnya adalah 1 Anugerah… biarpun hadirnya hanya seketika & Sekadar teman Sementara… bersyukurlah dengan kehadirannya. . .. kerana barangkali melaluinya kita mengerti apa itu erti PERSAHABATAN. …

Jumaat, 1 Julai 2011

larian 1 malaysia..1murid 1 sukan

assalamualaikum..jawab la...^_^

eksaited gilerh nak berlari-larian esok...
terlalu eksaited..smpai tak sabar-sabar mata ni nak tidur...untuk menuju hari esok..
hahahahhaaa...

sebenarnya aku terlampaula penat....
rehat macam x sempat...siang kalo nak tido terpaksa curi2 waktu...
pagi petang malam ade je hal..
perjumpaan la, raptai la, latihan la...
ni pun baru je habis program lawatan balas prasekolah sk batu 4 semalam..
penat x tertahan...

penat sebab melayan karenah budak-budak yg dekat 100 orang...
100 karenah...belum lagi tengok mak ayah dorang...
ade jugak perangai-perangai nak dlayan...

nangis2 la budaknye..
nak muntah la..
nak g toilet la..
nak air la..
ade yg wat drama cinta terhalang la...
x paham aku dengan pikiran kanak-kanak prasekolah nih..

sekian lah dulu....
daaaaaa
four things come not back. the spoken word, the sped arrow, the past life, and the neglected opportunity.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Counters