Rabu, 6 April 2011

xpuas hati doe....

assalamualaikum w b t



aku x puas hati betol dengan si polan @ si polaniah tu!!!
arghhh..bengangnye dengan dia!!
kurang asam punya urang!!

tu antara ayat2 yang kita akan cakap kalau marah kat sb kan..

ada orang dikurniakan keberanian tahap power...
x puas hati, direct sound...sentap x sentap tu letak belakang...
ade jugak yang berani power punye...tapi kurang cerdik nak bikin orang sentap..
kalau nak kasi sentap tu bia la sentap yang baik..terus orang jadi baik..
jangan bikin sentap yg mengundang cakap2 orang...(paham ke ayat ni?)
ade jugak yang 50-50...
cakap jugak direct..tapi berlapik x hengat...
senang citer cakap face to face tapi yang dsampaikan tu macam kadang2 x berapa nak sampai...
pending..jadi amarah tu tetap terbuku d sanubari...
lagi parah kalau orang yang langsung xda keberanian nak luahkan rasa ketidakpuasan hati dan kemarahan dan ketidaksukaan..
pendam la dalam2...
lama sampai berhama dah perasaan korang tu...
tapi bahaya kalau simpan pendam lama2...
sebab kita akan rasa macam nak hempuk perasaan ni sebab terasa marah..tapi x boleh luahkan..hahaha

so, the best way..cuba la beberapa teknik dan taktik yang aku nak bagitau ni...
ni sume berdasarkan pengalaman dan hasil pemerhatian...^_^V

1. kalau korang rasa marah kt sb tp xtau macamana nak luah..dan rasa tu terbuku n rasa sesak je dada korang memikiokannye, p la SOLAT... n berdoa mintak Allah tenangkan hati n jiwa korang... lapangkan dada...tenangkan fikiran...ditambah kesabaran..mintak supaya Allah kuatkan ikatan silaturrahim korang dgn sb iaitu orang yg buat masalah kt korang tu..insyaAllah, lepas tu, rasa lega...bila nampak orang yang kasi masalah kt korang tu, korang rasa kool je...

2. TIDUR.. hehe..aku selalu buat dan ternyata hasilnya boleh tahan.. x tau la kalau korang..tapi kalau aku, bila aku marah kt sb, n kompem aku x luahkan kt org tu rasa ketidakpuasan hati aku ni sbb aku penakut..(ataupun dgn ayat yang lebih manis, aku sayangkan silaturrahim antara aku dgn dia) then aku tido... tp sblm tdo tu aku doala bia bila aku bangun nanti aku da lupakan salah org tu... n dpt maafkan dia... n bila aku bangun tidur, aku da macam boleh terima la hakikat manusia ni berbagai pe'el..ada macam2 ragam...n insyaAllah, kita dapat lupakan n maafkan dia..

3. hadirkan dalam kotak ingatan korang moment2 yang korang penah korang share dengan dia..dia disini means seseorang yang telah membuatkan korang marah...haha...x kira siapa pun dia..kalau ada sweet2 moment tu, cuba2 REFRESH...lama-lama mesti hati korang rasa lembut n cancel nak amuk lama2..(btol x? btol x? btol x?)

4. BERDIAMuntuk beberapa ketika...berdiam sejenak? tapi cara ni kurang berkesan n meninggalkan kesan yang 60% negatif..tapi kalau berdiam dan bermuhasabah diri xpe...at least, kita dapat serapkan kesedaran kendiri dalam diri...tapi kalau berdiam n memendam rasa, tu bahaya..nanti yang memberi masalah n yang terkena masalah dua2 menambah masalah..x cuba memaafkan n x minta maaf.. yela, yang dok marah ni diam je...pendam je...simpan lama2...2 3 ari lepas tu ilang kejap marah...tapi still x maafkan...yang dimarah pulak xtau dia salah n wat x tau jela..(arachi?)

5. korang buat je hal korang macam biasa dan JANGAN HIRAUKAN dia.. kasi dia sentap sikit... mungkin (mungkin je ni ea), dia akan sedar...kalau dia ada sixth sense, bagus jugak...cepat sedar..haha

tapi walaubagaimana pun, semua ni terpulang kat orang yang korang marah tu...
kalau dia jenis belajar dari kesilapan, cukup sekali korang tunjuk reaksi x puas hati,
mesti dia sedar n x ulang salah dia...
tapi kalau dia jenis pending, jenis yang hati kebal tahap gaban, cara 1 tu paling terbaik...
cara2 lain kompem x berhasil...tambah korang yang tension ada....
Tapi kalau korang jenis yang berani tahap power tu....tegur je...biar je sentap... bila lagi nak berubah kalau asyik nak sentap je...


tapi biasa la manusia..
ksilapan dimana2...kerana...
"jika kesempurnaan yang kau cari,
hanya kekurangan yang akan kau temui"

belajar menjadi manusia yang berlapang dada n berfikiran terbuka.
jangan mindset diri korang yang semua orang perlu perfect.
tidak sama sekali.

*nasihat untuk aku* =_="

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TTC JOURNEY~1ST APPOINTMENT LPPKN KL + HSG KPJ Klang

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Si Cantik Si Kacak.. Ok. Lama nak share sebenarnya pasal appointment LPPKN tapi asyik lupa. 😂😂 Sa...